Kinderen tijdens de zondagmorgendiensten

Natuurlijk zijn ook kinderen welkom op zondagmorgen.
Er is een oppasdienst voor de allerkleinsten en er zijn nevendiensten voor de oudere kindern.

Crèche

“Laat de kinderen tot mij komen…” is een van de mooie uitspraken van Jezus. Dat begint uiteraard bij de allerkleinsten. Daarom is het bij ons vanzelfsprekend dat kinderen van 0 tot en met 3 jaar een eigen plekje hebben binnen de kerk. Voor aanvang van de kerkdienst kunnen de kinderen bij de crèche gebracht worden. Daar staat de crècheleiding de kinderen al op te wachten. De speelkleden liggen klaar, de box is gevuld met wat speelgoed en ook de glijbaan en de stapfietsjes staan klaar voor gebruik. Voor de allerkleinsten zijn er ook bedjes om in te slapen. We vragen de ouders de naam van hun kind te noteren en hierbij eventuele instructies te vermelden. De peuters krijgen halverwege de kerkdienst een koekje en mogen het drinken, wat door ouders is meegegeven, op dat moment opdrinken. Vaak wordt er door de leiding ook nog spelletjes gedaan, liedjes gezongen/gedraaid of voorgelezen. De meeste van de leiding draait al lange tijd mee en is zelf moeder waardoor ouders hun kinderen met een veilige gevoel achter kunnen laten. Wanneer het onverhoopt echt een keer niet lukt met uw kind in de crèche dan kunt u erop vertrouwen dat de leiding u even opzoekt tijdens de kerkdienst zodat u uw kind kunt opvangen. Aan het einde van de kerkdienst, tijdens het collecteren, halen alle ouders de kinderen weer bij de crèche op om zo met de hele gemeente af te sluiten en de Zegen mee te krijgen.

Kinderdienst

Iedere zondagochtend is er kinderdienst voor de basisschool kinderen. De leiding van de kinderdienst ontvangt alle kinderen met veel enthousiasme vlak na de gezamenlijke opening van de kerkdienst. De kinderen worden met een speciaal kinderlied naar voren gevraagd en gaan aan het einde van het kinderlied met de leiding mee naar hun eigen ruimte. Bij aanvang van de kinderdienst wordt de kaars aangestoken als teken van verbinding met onze Hemelse Vader en met de andere gemeenteleden in de crèche en kerk. Daarna volgt een collecte waarbij er halfjaarlijks een nieuw spaarproject wordt gekozen. Aansluitend zingen we eigentijdse christelijke liedjes met elkaar en volgt er een Bijbelverhaal waarbij de leiding zich laat inspireren door Bijbelbasics. Er wordt actief gebruik gemaakt van beeld en geluid (beamer/internet) tijdens de kinderdienst. We sluiten het verhaal af met gebed en daarna volgt een verwerkingsgedeelte wat kan bestaan uit bijvoorbeeld knutselwerk, spelvorm, proefjes, tekenen, quizzen of verdere verdieping bij de wat oudere jeugd. Aan het einde van de kerkdienst komen de kinderen weer terug in de kerk om als één gemeente af te sluiten en de Zegen mee te krijgen. We zijn blij en dankbaar voor de grote groep kinderen die we iedere zondag weer mogen verwelkomen tijdens de kinderdienst waardoor we Gods woord en Zijn belofte met elkaar kunnen delen.